Cautare

Friday, October 23, 2009

Din 300

(text scris in 5 iulie 2007 pe defunctul Yahoo 360)

Am vazut si eu saptamana trecuta deja mult prea celebrul (oricum, mai mult decat merita) film "300".

Animatia, grafica si imaginea, laudata de toata lumea, mi s-a parut mereu mult prea galbena si uneori era vizibil ireala, se vedea prea bine ca "e pe calculator".

Lupta ca principala ocupatie si promovarea perfectiunii fizice aduce totusi in sistemul de lupta mult prea putine arme. Spartanii au doar sabii, sulite, scut si coif. Nu au topoare, pumnale, de arcuri nu mai spun, catapulte, nimic.

Desi cultul razboiului este atat de dezvoltat la spartani, in film au loc fapte ca tradarea clasica (Leonidas trebuia sa stie ca acel cocosat il va trada, trebuia sa il omoare daca il refuza). Poteca ascunsa nu este pazita nici macar cu un soldat care sa faca de garda, in orice eventualitate. Rolul atenienilor, desi prosti in ale razboiului, este diminuat si ridiculizat, desi ajutorul lor militar poate fi folosit altfel (cu arcul si fierarii stiu sa traga). Ma rog, pregatirea terenului dinainte, o chestie esentiala pe vremuri, este complet neglijata: otravirea fantanilor si a apelor, arderea campiilor, nimic nu se intampla din acestea.

Moral, psihologic, regina nu avea cum sa accepte un asemenea compromis, adica sa se culce cu tipul acela pentru a se trimite intariri ca sa nu ii moara sotul. Nu ea e cea care ii cere: "vii pe scut"? Faptul ca il dovedeste pe tradator nu o iarta, ea trebuia sa se sinucida, in coordonatele morale extrem de inalte ale filmului. In alta situatie, codul moral in care a fost crescut si in care a fost educat "Capitanul" armatei, el nu si-ar fi permis vreodata sa strige intr-un moment de minima tensiune militara "fiule", dar pe un camp de lupta. Era conditionat sa nu o faca. Si in acelasi cod militar, "fiul" nu putea raspunde pe moment decat printr-un fel de reactie violenta, fie ca era o imbratisare a tatalui, fie o decapitare. In niciun caz o amortire.

In fine, Xerxes trebuia sa moara la final, sulita aia trebuia sa i se infiga in mijlocul fruntii, sa ii plesneasca in doua parti capul si provoace caderea Imperiului care "unea lumea". A, da, tot ca o greseala esentiala militara, sulita care ii dezbina doar obrazul lui Xerxes nu e otravita. Ce tampit si Leonidas...
Doar incurajarea "Tonight we dine in hell" mi se pare extrem de potrivita.

"Gladiatorul" a fost mult mai reusit.

2 comentarii:

Anonymous said...

dap, multe inadvertente, dar trebuia sa respecte povestea istorica. asta e... cei 300 chiar au luptat acolo, atenienii chiar au intirziat, lupta s-a pierdut chiar asa cum e descris in film, prin tradare, persii ajungind in spatele spartanilor pe o poteca nepazita. deci: dintre toate criticile, doar cele de la inceput, legate de culorile artificiale, sint justificate.

Valentin Serbanut said...

Argumentul istoric oricum nu este respectat in pelicula...

In film, tradatorul are un handicap loco-motor major, dar in Sparta nu exista asa ceva. Handicapul era "pedepsit" prin moarte. Ephialtes (numele tradatorului conform lui Herodot) a vandut calea pentru recompensa.

Tot conform lui Herodot, trecatoarea era pazita de un alt grup de greci, care insa a incercat sa tina piept contingentului persan condus de Ephilates. Au fost omorati, dar un sol a scapat pentru a-l informa pe Leonidas despre atacul pe flanc pe care l-au descoperit persanii. Leonidas a tinut un consiliu cu toata armata avuta in Termopile si a hotarat retragerea tuturor trupelor, mai putin a celor 300 de spartani care au ramas in urma sa incetineasca invazia lui Xerxes. Pe langa ei, un contingent de 700 de oameni si altul de 400 au dorit sa ramana in lupta din diferite ratiuni.
Pentru detalii, te rog sa consulti http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Thermopylae

In rest, eu am criticat nu componenta istorica (pana la urma contestabila), ci structura filmului. Mai clar:
- istoric, trecatoarea a fost pazita, dar s-a pierdut lupta.
- gestul lui Leonidas de a sta si a muri pana la ultimul om a fost un sacrificiu facut pentru a salva alte mii de oameni evacuati in acele trei zile din fata lui Xerxes.
- Lipsa armelor este inacceptabila cand doresti sa descrii Sparta si spartanii.
- In realitate, Leonidas nu a ajuns niciodata fata in fata cu Xerxes, dar daca ar fi ajuns, ar fi avut sulita otravita. Oricum il nimerea fix intre ochi.
- Vanzarea sexuala a reginei este o inventie care neaga toata coordonata morala a filmului. Nu poate sa ii ceara barbatului si regelui ei sa moara eroic in timp ce incearca o solutie de compromis total pentru o mica speranta la viata pentru Leonidas.
- O alta negare a moralitatii filmului este gestul sentimental dintre capitanul armatei si fiul sau pe campul de lupta.

Deci inca o data. Filmul respecta foarte aproximativ istoria, se construieste un tablou patriotic, fanatic, se stabilesc valori morale extrem de inalte, dupa care sunt daramate de un scenariu prost gandit care se gata fara sa respecte nici istoria, nici conduita psihologica a filmului.

PS: Puteai sa te semnezi cu numele tau.